bloglovin               

Komma ur garderoben.

den 17 januari 2009

Ja, nu är det offentligt.

Efter alla dessa år av övervikt och kämpade på diverse kurer, bantande och hetsande så har det äntligen blivit allvar. Jag ska göra en magsäcksoperation.

Det är ett steg som är "drastiskt" i mångas ögon. Många tänker även, varför inte gå ner i vikt på egen hand ? Finns en del avundsjuka med. Samt de som tycker att detta är en genväg till ett smalare liv. Men det är det långt ifrån. Detta är ett tvång att leva ett sunt och smalt liv. Detta är ett hjälpmedel för mig att klara detta. Man kan likväl jämföra det med en som behöver en rullstol. Ska man inte få ha den möjligheten att äga en rullstol om man behöver och att rullstolen underlättar ens sätt att leva.

Redan 2005 tog jag egentligen beslutet att göra denna operation, jag påbörjade allt, prover, samtal osv. Men fick rekommendationerna att skaffa barn först eftersom proverna visade sig vara så pass bra. Lättare sagt än gjort, som många vet så påverkas även fertiliteten av övervikt. Till slut fick vi i alla fall vår guldklimp ... och på något vis så känns det som att jag skulle genomgå allt jag fick genomgå för att bli redo för detta stora steg som väntar.

I somras bad jag om att få sätta igång resan igen, tyvärr kan man ju inte hoppa på där man hoppade av, utan får börja från början igen. Det positiva i kråksången är att de numera opererar närmare hemmet. Så jag kommer att göra operationen i Hudiksvall istället för Uppsala, och det glädjer mig!

Förra veckan, den 15:e Januari, var jag iväg och träffade Kirurgen för ett första samtal och möte. Han förklarade väldigt noga hur allt skulle gå till, och undersökte mig. Tyvärr är det ju lång väntetid, för många är det precis vad som behövs då det är ett par steg man ska gå igenom psykiskt innan man "blir klar". Men det känns verkligen skönt att det är satt i rörelse nu. Kirurgen tror att jag är opererad om 9-10månader. Så nästa jul blir annorlunda. Men jag LÄNGTAR! Hur sjukt det nu kan låta, så längtar jag. Längtar efter att orka leva resten av mitt liv!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Har hela mitt liv varit störst i klassen, överviktig, fet. Har sedan så länge jag kan minnas försökt "hålla igen", bantat, testat olika dieter, allt för att jaga kilon. Har lyckats gå ner rätt mycket, men gått upp det å mycket till. Testat i stort sätt allt, men inte lyckats att behålla den lilla viktmiskningen och kommit ner till normalvikt. En överviktoperation är min sista chans! En chans om ett liv, ett liv med ork, enerig, att få må bra! 70 kilo ner är min dröm, då har jag nått det som på pappret är normalt för mig att väga. Når jag inte ända fram så har jag ändå förbättrat min hälsa avsevärt! Nu börjar kampen, nu börjar mitt liv! Häng med här på bloggen. Det är mitt val, mitt liv. Var glad för min skull. Peppa mig! Glåpord & annat är inte välkommet.

Vill du maila mig?
Klicka här.




080701 Remiss framme
090115 Steg 1 Kirurgen
090212 Steg 2 Dietisten
090412 Steg 3 ♥/lungutr.
091013 Fick min tid.
091119 Inskrivning
091209 Operation!
091216 Operation!
100113 Operation!
2011 jan 1årskontroll

Här just nu:
Totalt idag:
Totalt denna vecka:
Totalt denna månad:
Summasumarum:







RSS 2.0

Start: 09.11.22
Startvikt: 151 kg
Längd: 1,66 m
Bmi: 54.8
Nu: 10.12.26
Vikt: 89,0 kg
BMI: 31,5
Vägdag: 1gång i mån
Nästa: 13 april
Sedan sist: - 2,0kg
Totalt -: - 62,0 kg
Kvar: 9 kg
Målvikt: 80 kg
Månadssnitt: -3,9 kg
Stjärnor:
(1 var 3:e kg)
Måtten: -249,5 cm