bloglovin               

Skapa ett problem?

Har ett inlägg på tungan, men jag vet inte riktigt hur jag ska formulera det utan att starta en diskussion eller göra någon irriterad. Det är inte det jag vill framkalla. Det jag vill förmedla är mer en känsla, hur jag känner. Hur fel jag tycker att världen är, hur illa vi behandlar oss själva.

En gastric bypass är en överviktoperation, en operation som räddar liv, liv på de som fetman satt sig fast i och som inte ser någon annan utväg. En sista utväg. När motion och rätt mathållning inte räcker till. På de flesta sjukhus är just nu gränsen satt på 40 i BMI, dvs. ca 105 kilo för någon som är 160cm eller 115 kilo för någon på 170cm. Vilket är en relativ hög vikt, och då kan man alltså få en operation genom svensk sjukvård. Vissa sjukhus tar emot patienter privat oxå, som betalar för sig själv. Då kan ett BMI på så lågt som 30 accepteras.

Självklart bestämmer man själv över sin egen kropp. Men att göra en sån här stor operation som det faktiskt är, något oåterkalligt för att man har några kilon extra tycker jag verkar väldigt drastiskt. Då om nån gång funkar ju faktiskt rätt kost, och motion väldigt bra. Jag önskar själv att jag hade tagit tag i det då jag var den där lilla nyblivna tonåringen och kanske fått bukt på min övervikt redan då.

Att känna att man mår dåligt av sin vikt, det kan man ju göra såklart även om man väger 5 kilo "för mycket". Å med det menar jag, för mycket för sig själv. Inte enligt BMIgränser eller annat. En rätt löjligt system tycker jag själv. BMI alltså. Å vill man tänka på vad man äter, gå ner några kilon, ja det ser jag absolut inget fel i. MEN. Nu kommer jag till det jag bli lite lessen av att höra. Att höra från normalviktiga människor.

Ur min synvinkel, som tyvärr har en rejäl övervikt att ta tag i .. ett BMI över 50. Jag skulle nog aldrig rekommendera någon "normal viktig" i mina ögon genom gå en sådan här operation. Utan att leva livet, ändra sina vanor innan det blir försent och resulterar i en sån här grym övervikt.

Det är fruktansvärda köer inom sjukvården att få göra en sån här operation, jag kommer själv att ha väntat i 17 månader. Orsaken till att de höjt gränsen till 40 i BMI är just pga. detta. Att de som faktiskt kan dö av sin övervikt, får denna operation.  Detta är livsallvarligt. De är för dessa männsikor som faktiskt är sjuk pga. sin övervikt som verkligen behöver dessa operationer.

Att förneka fetma som en sjukdom det tycker jag låter otroligt ignorant. En ätstörning, vilken som helst är en sjukdom. Det handlar inte bara om en sån "enkel" sak som att vara "lat". Detta är min insikt som sjukligt fet.

Man får gärna tycka annorlunda. Min åsikt är inte lag. Jag vill bara förmedla hur det faktiskt kan diskuteras.

När jag hör normalviktiga säga saker som:
"Gym borde jag också gå på, men jag tröttnar bara på en gång! Jag ska istället träffa läkare och försöka tjata åt mej en gastric bypass!"

"Jag borde oxå gå ner i vikt, funderar oxå på en operation."

"Känner själv att jag borde tappa lite i vikt, men orkar inte, jag tror jag ska be om en operation istället!"

Då blir jag arg. Det förlöjligar något livsviktigt. Det känns som om människor över lag verkar tro att det är nån jäkla diet eller snabb bantningsmetod. Det förargar mig. Å naturligtvis, är man inte i behov av detta, ja då är man heller inte direkt insatt i problematiken. Men det gör ont att höra dessa kommentarer.

Det blev ett långt inlägg detta, å jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig.
Men kort å gott. Min åsikt är: Jag tycker det dumt att ens tänka på en operation om det inte är absolut sista utvägen, och att det inte är till för "normalviktiga" eller som har nått enstaka kilo att tappa. 10-20 kilo klarar man av att gå ner i vikt av ändrad kost och motion. Det är ingen bantningsmetod. Det är en OPERATION. En fysisk omkoppling i kroppen, ett oåterkalligt beslut.


Kommentarer
Postat av: Åsa

Otroligt bra skrivet.. håller med dig fullständigt.



2009-10-21 @ 12:16:49
URL: http://www.franmolnen.blogspot.com
Postat av: Emilia

En operation är verkligen en sista utväg, Inget man gör om man verkligen inte behöver, Jag önskar att min pappa fick göra en men det var för stor risk tyvärr...

2009-10-21 @ 12:41:25
URL: http://filvin.blogg.se/
Postat av: karin

Jag önskar dig alla lycka till i allt vad operationen och tiden därefter innebär! :)

Du vet ju redan hur jag står i allt detta, men som sagt, det är ju ur mitt perspektiv.

Men det jag vet är iaf att du verkar verkligen veta vad du ger dig in på, vad du vill och vill åstakomma! :). Och mycket oroväckande att läsa kommentarerna du skrivit... för som du säger... en operation är alltid en operation, finns alltid risker då! Och tänka i de banorna, då kan man faktiskt hårddra det och säga att dessa människor är "lata".

Som sagt Lycka Till med allt!

2009-10-21 @ 16:18:30
URL: http://storkbarn.blogg.se/
Postat av: Madde

jag håller med dej ...

2009-10-22 @ 06:26:53
URL: http://frumaddis.blogspot.com
Postat av: Jullan

Men helt rätt. Människor är okunniga så är det bara, de flesta fattar inte att en sådan operation är inte "bara". Tycker oxå att de ska finnas till för människor som verkligen behöver dem som är sjuka. Det är ju absolut ingen "lätt" utväg.

Men men folk säger jag bara.....hoppas du kan slå dövörat till.

2009-10-22 @ 13:14:15
URL: http://wildlake.blogg.se/
Postat av: Linda

Väldigt bra skrivet! Du har inte svårt att formulera dig, tvärtom! Väldigt bra och tydligt! Kramar

2009-10-23 @ 12:34:02
URL: http://lindajoline.blogspot.com
Postat av: Emo

Håller med till 100%, de som säger "man kanske skulle göra en operation" är verkligen ute och cyklar...

2009-10-27 @ 21:28:57
URL: http://www.marimba.se
Postat av: sanna

härligt Nina det skulle finnas fler som du !!!

2009-11-03 @ 13:12:34
Postat av: Hanna

Förstår dig fullt ut, tycker likadant som du!

2009-11-05 @ 20:57:29
URL: http://glowingstardust.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Har hela mitt liv varit störst i klassen, överviktig, fet. Har sedan så länge jag kan minnas försökt "hålla igen", bantat, testat olika dieter, allt för att jaga kilon. Har lyckats gå ner rätt mycket, men gått upp det å mycket till. Testat i stort sätt allt, men inte lyckats att behålla den lilla viktmiskningen och kommit ner till normalvikt. En överviktoperation är min sista chans! En chans om ett liv, ett liv med ork, enerig, att få må bra! 70 kilo ner är min dröm, då har jag nått det som på pappret är normalt för mig att väga. Når jag inte ända fram så har jag ändå förbättrat min hälsa avsevärt! Nu börjar kampen, nu börjar mitt liv! Häng med här på bloggen. Det är mitt val, mitt liv. Var glad för min skull. Peppa mig! Glåpord & annat är inte välkommet.

Vill du maila mig?
Klicka här.




080701 Remiss framme
090115 Steg 1 Kirurgen
090212 Steg 2 Dietisten
090412 Steg 3 ♥/lungutr.
091013 Fick min tid.
091119 Inskrivning
091209 Operation!
091216 Operation!
100113 Operation!
2011 jan 1årskontroll

Här just nu:
Totalt idag:
Totalt denna vecka:
Totalt denna månad:
Summasumarum:







RSS 2.0

Start: 09.11.22
Startvikt: 151 kg
Längd: 1,66 m
Bmi: 54.8
Nu: 10.12.26
Vikt: 89,0 kg
BMI: 31,5
Vägdag: 1gång i mån
Nästa: 13 april
Sedan sist: - 2,0kg
Totalt -: - 62,0 kg
Kvar: 9 kg
Målvikt: 80 kg
Månadssnitt: -3,9 kg
Stjärnor:
(1 var 3:e kg)
Måtten: -249,5 cm