bloglovin               

Steg 2 - check.

den 13 februari 2009

Igår var jag iväg till Hudiksvall för att träffa dietisten som är steg 2 i allt som ska göras innan operationen. Jag tycker att samtalet var väldigt givande och hon och jag klickade väldigt bra. Känns skönt att ha ett bra stöd därifrån faktiskt.

Vi pratade lite om mina vanor, å hon hyllade att jag äter regelbunda måltider och inte hoppar över måltider. Det gör att det blir lättare att komma in i att äta ofta då man redan har det matschemat i kroppen.

Vi pratade om tiden före, då man "flyter", dvs. äter LCD-kost. Ja ni vet sån lågkaloridrycker. Just i Hudiksvall rekommenderar de att man dricker Modifast. Så nu har jag fått med mig 4 påsar hem att testa lite innan det bli allvar. Å det är en det samma som en dags förbrukning dessa två veckor innan operation. Jag kommer då äta fyra påsar modifast om dagen i två veckor, just för att minska fettet i levern. Till detta ska man oxå få i sig 2 liter vatten eller annan kalorifri vätska.

Vi pratade även en hel del om tiden efter operationen, då "flyter" man oxå i 4 veckor. Men då ska det vara bra med näring i det man får i sig. Det blir då flytande kost så som fil, yoghurt, soppor, mjölk & juice. En dag kommer att se ut ungefär såhär:

Frukost (7:30): 2dl fil, välling, yoghurt eller mjölk
Mellanmål (10:00): 2dl mjölk, fil, yoghurt eller provivasoppa
Lunch (12:00): 2-2,5dl varm, slät soppa
Mellanmål (14:00): 2dl yoghurt, fil, slät fruktsoppa, fruktjuice eller nyponsoppa
Mellanmål (16:00): 2dl yoghurt, fil eller nyponsoppa
Middag (18:00): 2-2,5dl varm, slät soppa
Kvällsmål (20:00): 2dl välling, fil, yoghurt eller mjölk

Och under dagen ytterligare 5 dl kalorifri dryck, och en annan viktig sak man börjar med är 3tsk rapsolja. Det tar man antingen som "medicin" rakt av, eller blandar det i soppa eller liknande.

Efter dessa 4 veckor får man börja äta purékost i 2 veckor. Åter till barnmatsmixandet typ. Då äter man mixad mat till lunch och middag, medan mellanmålen fortfarande består av fil, youghurt eller mjölk, då 5dl av de 2liter "vätska" du ska få i dig bör vara just mjölk/fil eller yoghurt.

När dessa 6 veckor är "över" börjar man ge sig på normalkost. "Myten" med en köttbulle å en liten potatis stämmer inte riktigt. Frukost och mellanmålen består fortfarande av fil, mjölk, yoghurt, välling och kanske en knäckebrödskiva med pålägg eller en frukt. Lunchen består av 50gram (1dl) fisk, fågel, kött eller 1 ägg till 1 potatis eller 1 dl pasta/ris .... till det även ½ dl grönsaker, kokta eller råa och 1 msk mager sås. I början kan det vara att man inte orkar allt, å då är det viktigast att få i sig proteinet.

En måltid ska ta mellan 20-30minuter, i alla fall lunch och middag. Man måste tugga maten väl, och man bör inte dricka till maten eftersom drycken tar plats i den lilla magsäcksfickan.

Det pratades oxå en del om dumping, ett symtom som kan uppstå om man äter feta eller söta livsmedel/maträtter. Detta uppstår oftast i samband med måltid eller strax efter. Det yttrar sig oftast som hjärtklappning, yrsel, sänkt blodtryck, magknip och diarré. Man undviker dumping genom att inte äta för stora portioner samt söt och fet mat. Det är oxå viktigt att dricka emellan måltiderna (du ska ju få i dig minst 1,5liter dryck) för att undvika att maten allför snabbt kommer ner i tarmen. Vila är det som råder "bot" på det "jobbiga". Efter ett tag lär man sig vad man klarar av och inte.

Så ser det ut med kosten innan och efter operationen, säkert nån som funderat lite mer. Nu väntar jag sedan på steg 3. Det är en hjärt & lungutredning, remissen har nått fram dit, men det är lite längre väntetid där. Antar det bli nu i mars-april nångång =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Har hela mitt liv varit störst i klassen, överviktig, fet. Har sedan så länge jag kan minnas försökt "hålla igen", bantat, testat olika dieter, allt för att jaga kilon. Har lyckats gå ner rätt mycket, men gått upp det å mycket till. Testat i stort sätt allt, men inte lyckats att behålla den lilla viktmiskningen och kommit ner till normalvikt. En överviktoperation är min sista chans! En chans om ett liv, ett liv med ork, enerig, att få må bra! 70 kilo ner är min dröm, då har jag nått det som på pappret är normalt för mig att väga. Når jag inte ända fram så har jag ändå förbättrat min hälsa avsevärt! Nu börjar kampen, nu börjar mitt liv! Häng med här på bloggen. Det är mitt val, mitt liv. Var glad för min skull. Peppa mig! Glåpord & annat är inte välkommet.

Vill du maila mig?
Klicka här.




080701 Remiss framme
090115 Steg 1 Kirurgen
090212 Steg 2 Dietisten
090412 Steg 3 ♥/lungutr.
091013 Fick min tid.
091119 Inskrivning
091209 Operation!
091216 Operation!
100113 Operation!
2011 jan 1årskontroll

Här just nu:
Totalt idag:
Totalt denna vecka:
Totalt denna månad:
Summasumarum:







RSS 2.0

Start: 09.11.22
Startvikt: 151 kg
Längd: 1,66 m
Bmi: 54.8
Nu: 10.12.26
Vikt: 89,0 kg
BMI: 31,5
Vägdag: 1gång i mån
Nästa: 13 april
Sedan sist: - 2,0kg
Totalt -: - 62,0 kg
Kvar: 9 kg
Målvikt: 80 kg
Månadssnitt: -3,9 kg
Stjärnor:
(1 var 3:e kg)
Måtten: -249,5 cm