bloglovin               

Frågestund.


AKP undrade:

Jag har funderat lite på en sak.. Kanske en "konstig" fråga, kanske är jag helt ute och cyklar. Men när man ska in på op så får man bara shake och rasar därmed i vikt. Varför inte då fortsätta leva på shake ännu längre och sedan lägga in lite vanlig mat sakta men säkert. Då krymper man ju magsäcken automatiskt och hinner ändra sin inställning till mat. Samt att man lär sig "äta" regelbundet osv.

Nu kan jag bara utgå från mig själv. Antar du menar att man borde äta shakes istället för att utföra en operation? Innan man får en operation, så har man testat shakes oxå som en utväg. Att tappa kanske 10-20 kilo skulle säkert fungera att göra med enbart shakes eller varva med annan lågkalorimat. För mig, som tyvärr har över 70 kilo att gå ner funkar det inte i längden. Att man äter shakes innan operationen har egentligen inget med att göra ATT man ska gå ner i vikt innan operationen, det som eftersträvas är att få bort fett kring inälvor och lever så att man kommer åt att operera utan att ta död på patienten. Att hamna i ketos. Att man sedan tappar 3-10kilo under två veckor av shakes, det är en bonus. Tyvärr kan du inte krympa magsäcken samma storlek som du får efter en operation genom att äta mindre på det viset heller. Dessutom sker en omkoppling av tarmen vid en gastric bypass som gör att kroppen inte tar upp näring och annat på samma vis. Så mitt svar är, jo det kan man säkert göra om man har ett par kilon att tappa, för att shakes inte är en långsiktig metod för en långsiktig viktminskning för någon med så pass stor övervikt.

Kommentarer
Postat av: AKP

Tack för svar, då förstår jag lite mer =)

Skitbra verkligen att du förklarar så bra för oss som inte är insatta i detta med op. osv. Skulle oxå vilja op:a mig.. iaf när man ser på vilka grymma resultat alla gör efter en op. :/ För själv lyckas man ju f-n aldrig med mer än 15-20 kg. Sen så går man ju ändå upp igen, när man börjar äta vanlig mat. Det är mat som gör mig fet och har alltid så varit. Sjukt tycker jag att man aldrig ska kunna äta normalt :( Önskar dig all lycka med din op! Ska verkligen bli spännande att följa dig på vägen

2009-11-25 @ 06:24:48
URL: http://akp.blogg.se/
Postat av: Jullan

För att inte snacka om livskvalite!? Vad skulle det vara för livskvalite att tvingas leva på shakes? Har man kraftig övervikt så skulle jag tro att då kan man aldrig sluta med shakesen utan att gå upp alla kilon igen?? Och vem kan leva på shakes? Man måste ju kunna äta någorlunda normalt. För även om op:ade måste lägga om sina matvanor, sättet att äta så kan man väl ändå äta "normal" mat?!

Kämpa på tjejen, jag tror på dig!

2009-11-25 @ 11:10:15
URL: http://wildlake.blogg.se/
Postat av: Åsa

bra förklarat

2009-11-25 @ 16:17:11
URL: http://www.franmolnen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Har hela mitt liv varit störst i klassen, överviktig, fet. Har sedan så länge jag kan minnas försökt "hålla igen", bantat, testat olika dieter, allt för att jaga kilon. Har lyckats gå ner rätt mycket, men gått upp det å mycket till. Testat i stort sätt allt, men inte lyckats att behålla den lilla viktmiskningen och kommit ner till normalvikt. En överviktoperation är min sista chans! En chans om ett liv, ett liv med ork, enerig, att få må bra! 70 kilo ner är min dröm, då har jag nått det som på pappret är normalt för mig att väga. Når jag inte ända fram så har jag ändå förbättrat min hälsa avsevärt! Nu börjar kampen, nu börjar mitt liv! Häng med här på bloggen. Det är mitt val, mitt liv. Var glad för min skull. Peppa mig! Glåpord & annat är inte välkommet.

Vill du maila mig?
Klicka här.




080701 Remiss framme
090115 Steg 1 Kirurgen
090212 Steg 2 Dietisten
090412 Steg 3 ♥/lungutr.
091013 Fick min tid.
091119 Inskrivning
091209 Operation!
091216 Operation!
100113 Operation!
2011 jan 1årskontroll

Här just nu:
Totalt idag:
Totalt denna vecka:
Totalt denna månad:
Summasumarum:







RSS 2.0

Start: 09.11.22
Startvikt: 151 kg
Längd: 1,66 m
Bmi: 54.8
Nu: 10.12.26
Vikt: 89,0 kg
BMI: 31,5
Vägdag: 1gång i mån
Nästa: 13 april
Sedan sist: - 2,0kg
Totalt -: - 62,0 kg
Kvar: 9 kg
Målvikt: 80 kg
Månadssnitt: -3,9 kg
Stjärnor:
(1 var 3:e kg)
Måtten: -249,5 cm